Draaibrug Annerveenschekanaal

Inleiding

Een in 1930 gebouwde DRAAIBRUG over het Grevelingskanaal. De brug was oorspronkelijk uitgevoerd met handbediening en is recentelijk geëlektrificeerd. Brug en brughoofden zijn in 2006 gerestaureerd en zijn karakteristiek te noemen voor de infrastructurele en civieltechnische ontwikkeling van de reeks van bruggen in dit gebied. De bruggenreeks is onlosmakelijk verbonden met de kenmerkende geschiedenis, structuur en het bebouwingsbeeld van het veenkoloniale kanaaldorp en maakt deel uit van het van rijkswege beschermde gezicht van Annerveenschekanaal.

Omschrijving

Het betreft een DRAAIBRUG die is gebouwd op stalen liggers van I-profielen waarover een (vernieuwd) houten wegdek is aangebracht. De brug is voorzien van een smeedijzeren draaiconstructie die is bevestigd op een rond natuurstenen plateau onder de brug. De opbouw is voorzien van een constructie met trekstangen met aan weerszijden een ijzeren hekwerk dat bestaat uit platte gewalste ijzeren strips die aan de uiteinde zijn omgebogen.
De brughoofden zijn opgetrokken in een rood genuanceerde baksteen en voorzien van eikenhouten meerpalen met ijzeren afdekking. Tegen zijkant van de brug is ter hoogte van de draaiconstructie in gietijzer het jaartal “1930” aangebracht.

Waardering

De draaibrug is van algemeen provinciaal belang op grond van de volgende criteria:

Cultuurhistorische waarde

  • de draaibrug vertegenwoordigt cultuurhistorische waarde als representant van de infrastructurele en civieltechnische ontwikkelingen begin jaren dertig van de vorige eeuw in Drenthe

Civieltechnische waarde

  • als voorbeeld van een draaibrug uit 1930
  • vanwege het kenmerkende materiaalgebruik en de zorgvuldige detaillering

Stedenbouwkundige / ensemblewaarde

  • vanwege de beeldbepalende ligging in het Grevelingskanaal in het van rijkswege beschermde gezicht van Annerveenschekanaal
  • vanwege de ensemblewaarde met de overige historische brugverbindingen in het veenkoloniale kanaal, waaronder twee rijksmonumentale draaibruggen en de klapbrug bij Ellentshoek die eveneens in procedure is om te worden aangewezen als provinciaal monument

 

Gaafheid / authenticiteit

  • vanwege de hoge mate van gaafheid van de draaibrug
  • vanwege de waarde van de draaibrug in relatie tot de hoge mate van gaafheid van de stedenbouwkundige structuur en de redelijke mate van gaafheid van het bebouwingsbeeld van de directe omgeving binnen het van rijkswege beschermde gezicht van Annerveenschekanaal

Zeldzaamheid

  • vanwege de redelijke mate van zeldzaamheid van de draaibrug in de provincie Drenthe in relatie tot de voornoemde cultuurhistorische, civieltechnische en stedenbouwkundige kenmerken